Saturday, September 27, 2008

Razaman Pidesi, Islim Kebabi ve Hayirli Bayramlar

Ramazan'in ilk gunu bir gorunup, sonra yine kayboldum. Malesef ki islerin bitecegi yok. Bu demektir ki bir sure daha boyle gorunup kaybolmaya devam edecegim. Bu nedenle de simdiden herkesin bayramini kutluyorum. Umarim herkes sevdikleri ile guzel ve mutlu bir bayram gecirir. Buralarda bayramin tadi pek olamayacak bu sene malesef cunku haftaicine denk geldi bayram. Kismet iste. Elbet bir gun biz de yeniden guzel bayramlara kavuruz degil mi?

Islim Kebabini Persembe gunku iftar davetim icin hazirlamistim. Herkes cok begendi. Umarim sizler de dener ve begenirsiniz. Gerci bir cogunuzun bildigini ve denedigini dusunuyorum ama hala denememis olan varsa bence mutlaka bir sans versin.
Bir de pidemiz var. Parem'in Turkiye'deki Ramazan'dan en cok ozledigi sey Ramazan pidesi. Dedim bir deneyelim bakalim, bakarsin tutar. Netekim cok guzel oldu. Tarifi Oklavam.net'ten aldim. Yukaridaki fotografta gorudugunuz pide, burdaki tarifin yarim olculerle hazirlanmis hali. Eger tam olculeri kullanirsaniz iki tane kocaman pide cikiyor. Bir de ustune surulen malzemeyi degistirebilirsiniz isterseniz. Ben yumurta sarisi surulen pideden de yaptim, burdaki tarifteki gibi pekmez ve yumurta beyazi surulenden de yaptim. Cok fazla bir farklari yok. Pekmez olunca daha guzel bir renk aldi sadece o kadar. Tadlari ayni geldi bana, ama bence her ikisini de deneyin ve karari siz verin.

Yine cok konustum. Once islim kebabi, sonra da pide tarifini verip kaciyorum.

Islim Kebabi

Malzemeler:

Kofte icin:
750 gr. kadar kiyma
1 buyuk kuru sogan (ince kiyilmis)
3-4 dis sarmisak (dovulmus)
3 yemek kasigi kadar galeta unu haline getirilmis kuru ekmek (bayatlayan ekmekleri dilimleyip bir sure acikta bekletiyorum, boylece kuruyor. Daha sonra kurumus ekmekleri robottan gecirip un haline getiriyorum. Buzdolabinda sakliyorum. Cok pratik oluyor kullanmasi.)
Tuz, karabiber, kirmizi toz biber, kimyon, kekik

Diger malzemeler:
4-5 tane patlican (boyuna ince dilimlenmis)
1 buyuk domates
Renkli biberler
Kizartmak icin sivi yag
Sos icin: 2 yemek kasigi salca, 1,5 bardak ilik su, azicik tuz

Boyuna ince dilimlenmis patlicanlarin uzerine bolca tuz dokup bekletiyoruz. Bir sure sonra aci siyah sularini birakacaklar. Bu arada kofte malzemelerinin tamamini karistirip kucuk toplar halinde yuvarliyoruz. Patlicanlari iyice yikayip kagit havlunun uzerine alip azicik kurumalarini sagliyoruz. Tavaya yagimizi alip iyice isitiyoruz. Isinan yaga patlicanlari atip biraz kizartiyoruz. Aman benim gibi cok kizartmayin, sonra kendilerinden geciyorlar. Bir kac dakika bekletmeniz yeterli. Onemli olan sarilabilecek yumusakliga gelmeleri. Kizarttigimiz patlicanlardan iki tanesini alip X seklinde tabagimiza koyuyoruz. Ortasina koftelerden bir tane koyup uclarini koftenin ustune dogru sariyoruz. En son ters cevirip borcama yerlestiriyoruz. Ustune ince bir dilim domates ve biber koyup, kurdan batiriyoruz (ben kurdana once biberi takip domatesi patlicanin uzerine koyup, kurdani batiriyorum. Daha kolay oluyor). Butun patlicanlar (veya kofteler, hangisi once biterse) bitene kadar ayni islemi tekrarliyoruz. En son salca ve ilik suyu ayri bir kapta eritiyoruz ve azicik tuz ekliyoruz. Sosumuzu patlicanlarin uzerinde gezdiriyoruz. Borcamin en az yarisina kadar su dolmasi gerekli (su az gelirse biraz daha ekleyebilirsiniz. Benim genelde borcamim 2/3'une kadar su oluyor). Eger su fazla gelirse 2/3'une kadar doldurmaniz yeterli. Onceden isitilmis firinda (230C~450F) yaklasik 45 dakika kadar pisiriyoruz (etler pismisse yemek pismis demektir). Firindan yanik kokusu gelirse korkmayin, kurdanlarin uclari yaniyor demektir.

Gelelim pide tarifine. Pide tarifini Oklavam.net'ten aldim. Tarifi birebir uyguladim. Sadece ikinci denememde pidelerin ustune yumurta beyazi ve pekmez karisimi surmek yerine, yumurta sarisi, azicik sut ve yag karisimindan surdum. Bu arada oklavam.net'te super tarifler var, bence bir goz atin. Ben cok begendim bu siteyi.

Malzemeler (2 buyuk pide icin):

2 bardak ilik su
1 cay bardagi sut
1/2 cay bardagi sivi yag
5-6 bardak un
1,5 yemek kasigi kadar kuru maya
2 tatli kasigi seker
1 tatli kasigi tuz

Uzeri icin:
Yumurta beyazi
1 cay kasigi pekmez

veya

Yumurta sarisi
1 yemek kasigi sut
1/2 yemek kasigi sivi yag

Sivi malzemeleri (su, sut, yag) yogurma kabina aliyoruz. Ayri bir kapta un, maya, seker ve tuzu karistiriyoruz (ben once 4 bardak un ile bu karisimi hazirliyorum. Sonre gerekirse direk un ekliyorum). Sivi malzemelere un karisimini yavas yavas ekleyerek yoguruyoruz. Hamurun kivami hafif ele yapisacak ama cok civik olmaycak sekilde olmali. Gerekirse un ekleyebilirsiniz. Hamur hazir hale gelince uzerini varsa kapak ile yoksa strec film ile kapatiyoruz. Hamurun iki katina kadar kabarmasini bekliyoruz (45 dakika ile 1 saat arasi bir zaman alacaktir). Tezgahimiza biraz un koyup hamuru uzerine aliyoruz. Ellerimizi unlayip hamuru ikiye boluyoruz (iki pidelik malzeme kullaniyorsaniz ikiye bolun, eger malzemeleri yarim kullaniyorsaniz bolme islemine gerek yok). Elimizle inceltiyoruz (altta yeterli miktarda un olmali aksi takdirde yapisir). Yaklasik 1 cm inceiginde olmali daha fazla inceltmeyin. Tepsinin altini unlayip pidemizi tepsiye aliyoruz. Ust kismina parmaklarimiz ile yukarda gordunuz pide seklini veriyoruz. Mumkunse uzerine nemli bir bez kapatip 10 dakika bekletiyoruz. Bu asama sart degil, vaktiniz yoksa bekletmenize gerek yok. En son ustune istedigimiz karisimi hazirlayip bir firca yardimi ile suruyoruz. En uste corek otu serpiriyoruz. Onceden isitilmis firinda (210C~425F) uzerine kizarana kadar pisiriyoruz. Pistikten sonra mutfak havlusuna sarip bekletiyoruz. Bu pide sicak sicak tuketilmemeli bence. Eger bir yarim saat havluya sarili olarak dinlendirirseniz tadi cok daha guzel olacaktir. Afiyet olsun.

6 comments:

GANNE said...

Minik kuşum, ellerine sağlık. Paren için pide de yapmışsın ya oralarda maaşallah sana.Ben de pide hasretinizi düşünüp napsam diyordum. Sen yapmışsın. :) Getirmeye gerek yok o zaman. Canım iyi bayramlar. Sevdiklerinizle geçireceğiniz nice bayramlara erişebilmeniz dileğiyle. İnşallah görüşeceğiz. Öpüyorum. :)

Anonymous said...

Sevdiklerinizle birlikte mutlu bayramlar dilerim...

Aybike Ceylan said...

Minik Kusum,
Yemegi begenmene cok sevindim, guzel yorumun icin tekrar cok tesekkur ediyorum.

Bayramin kutlu, mutlu ve saglikli olsun. Daha nicelerine..

Sevgilerimi gonderiyorum.

pervin said...

HAYIRLI BAYRAMLAR.

pelince said...

Geçmiş bir Bayram tebriği oldu ama olsun :)) iyi bayramlar diliyorum..
Ellerine sağlık..

Sevgiler..

Seray said...

Merhaba,
Uluslararası arkadaşlık ödülünde sizede yer verdim.