Tuesday, May 1, 2007

Carsaf Boregi ve Mozaik Pasta


Carsaf boregi ismini duymus ama daha once hic denememistim. Kac zamandir da aklimda soyle hamurunu evde hazirlayacagim bir borek yapmak vardi. Yaklasik 1 ay once kizlari bana oturmaya davet etmistim. Ne yapsam diye dusunurken, aklima bu borek geldi. Daha once internette bir yerlerde okumustum nasil yapildigini ama malzeme falan ne kadar koyulur aklimda kalmamis hic. O gun cok da zamanim olmadigi icin arastirma falan yapmadan koyuldum boregi hazirlamaya. Adi ustunde carsaf boregi, carsaf uzerinde acilsa gerek ama bende nerde o yurek ve o maharet. Carsaf yerine masa kullanmaktan baska carem yoktu. Bu carsaf boregi de oldu masa boregi :) Annem de hic bize bu borekten yapmadigi icin nasil bir sonucla karsilasacagimi bilemiyordum. Ama o aksam Emine tadina bakip da "aaaa bu annemin boreginin aynisi olmus" diyince bir seylerin yolunda oldugunu hissettim. Biraz daha konusunca annesinin de benimle ayni yontemi kullandigini ogrendim ve tabi ki bendeki mutluluk seviyesi tavan yapti. Dedim madem begenildi, cektigim tek fotografi kaybetmeden bilgisayara aktarayim. Bunu diyeli bir ayi gecti sanirim. Arsive bakinca yayinlamamis oldugumu farkettim ve firsat bu firsat diyip yayinlayayim dedim. Buyrun bakalim....

Malzemeler:

Hamuru icin 3 bardak un, tuz ve yeterince su
Acmak icin sivi yag
3 adet buyuk patates
1 adet kuru sogan
Kavurmak icin sivi yag
1,5 yemek kasigi salca
tuz, karabiber, kimyon

Oncelikle patatesleri haslayip eziyoruz. Ben mikrodalgada hasladim. Her patates icin yuksek isida 5 dakika yeterli oluyor. Mikrodalga kullanacaksaniz, patatesleri icine koydugunuz tabagin uzerine strec film ile sikica kapatmayi unutmayin, boylece patatesler kurumaz. Bir yandan sogani yemeklik dograyip istedigimiz miktar sivi yagda kavuruyoruz. Salca ekleyip bir iki karistirdiktan sonra ezmis oldugumuz patatesleri ekleyip karistiriyoruz. Ocagin altini kapatip icine baharatlarini ekliyoruz.

Sira geldi yufkalara. Un, tuz ve su ile yumusak bi hamur elde ediyoruz. Cok yumusak degil ama sert de degil. Manti hamuru gibi diyeyim. Birkac bezeye bolup, uzerlerine nemli bir bez orterek on dakika kadar dinlendiriyoruz. Daha sonra her bir bezeyi merdane ile yaklasik 10 cm yaricapinda aciyoruz. Uzerini sivi yag ile yaglayip bes dakika kadar bekliyoruz. Daha sonra hamurun bir ucundan tutup cekiyoruz. Sivi yag ile yumusamis olan hamur kolayca inceliyor. Dikkat edin fazla cekerseniz yirtilir. Bu islemi iki uctan, hatta neresinden yapabilirseniz yapin. Incelmis hamurun uzerine patatesli icten yayip rulo seklinde sariyoruz. Rulolari onceden yagladigimiz tepsiye uzunlamasina diziyoruz. Sakin benim gibi actiginiz hamurlari yanyana dizip hepsini yaglayip bekletmeyin. Cunku daha sonra yerinden kaldirmaya calistiginizda hamur elinizde uzar ve masadan kalkmaz. Siz de elinizde uzamis hamur, ama altinda diger yaglanmis hamur oldugu halde kalirsiniz. O yuzden ben tek tek yapmanizi tavsiye ederim ya da daha iyi bir formulu olan varsa soylesin. En son yumurta sarisini surup, corek otu serpiyoruz. Onceden isitilmis (325F, 170C) firina veriyoruz. Uzeri kizarinca firindan cikarip ilimasini bekliyoruz. Sonra da afiyetle yiyoruz... Bu arada ellerim yag icinde oldugu ve tek basima hamurla savastigim icin ara islemleri fotograflayamadim, kusuruma bakmayin.


Gelelim mozaik pastaya. Mozaik pastanin sadece resmini ekliyorum. Tarifi icin sizi Sevgili Ebru'nun sitesine yonlendiriyorum. Tarife buradan ulasabilirsiniz. Ilk denememdi ve hic de fena olmadi. Bu arada arkadaslarim okursa diyecekeler ki Minik Kus denemelerini bizim uzerimizde yapiyo, ama olsun sonuclar guzel oldu ya cok sukur. Siz de deneyin. Bence her iki tariften de memnun kalacaksiniz. Sevgiyle...

25 comments:

LaMa said...

Inanmiyorum sanaaaaaa! Carsaf boregi ha! Bes on milyon tane tu tu tu hakettin! Muthissin hocam ya...

Unknown said...

OOOOOO carsaf boregi haa:))tebrik tebrik tebrik:))hatta Lama'cim tabiri ile tu tu masallah.

Ay Minikkusum dun 15 bezeden olusan bilmem kac tepsi carfa boregi yaptim.Ben ve yardimci bacilarimla:))bir program icin.

amn yedik yedik yedik:)cok pismanim:)ama harikaydi.

ellerinee saglik hocam...Baska soze ne hacet:)

yemek said...

Selam canım, bende hep masada yapıyorum, bu müthiş böreği.
Sevgiler...

GANNE said...

Minik Kuşum, sonunda börek de açmışsın ya tebrik ediyorum. Lama gibi ben de on milyon bin kere maaşallah diyorum. :)
Börek çok güzel görünüyor. Zaten papatesli börek çok severim.
Mozaik pasta da süper. Bizimkiler biteli çok oluyor. Yapıp buzluğa atmak gerek. Canım istedi çok.
Ellerin koların dert görmesin kuşum. Süpersin valla. Opuyorum...

Anonymous said...

merhabalar bütün tarifleriniz birbirinden güzel ellerinize sağlık..sıksık ziyaretinize geleceğim sizide beklerim.sevgilerle...

siberella.blogcu.com

ayseyaman said...

Ben de yaptıklarımın tadına bakmadan eşime, arkadaşlara yediriyorum. Sonra beklemeye başlıyorum, baktım ses gelmiyor :) eee nasıl oldu diyorum? ellerine sağlık söyle güzel böyle güzel diyorlar tamam diyorum..Benim de bir numaralı kobayım eşim.:)
Canim ellerine saglik, yufkayi sen actiysan ister carsaf olsun ister masa, olay benim icim bitmistir:) harikasin canim, benim gözüm yemiyor henüz..Timsahların içinde kano sürmeye benzemiyor bu iş..he he!
Mozaikli pasta da nefis, buzlu buzlu cok severim.:)sevgilerle

aslı said...

ellerine sağlık eskiden annemler ne çok yaparlardı....mozaik pastayada kim hayır diyebilir ki? sevgiler...

Minik Kus said...

Hocam Lamam saolasin. Sizlere layik olmaya calisiyoruz :)

Gulenay, Turkiye'de misin simdi? Beni ziyaretine cok sevindim, unuttun sanmistim. Sizin de (senin ve bacilarinin) ellerinize saglik :)

Lavantin, tesekkur ederim. Carsaf'ta nasil yapilir senin de bir fikrin yok mu benim gibi acaba? Dun dudusndum de carsafta nasil yapilir acaba diye, sonra dedim belki de carsaf gibi acilir anlaminda carsaf boregi demislerdir diye. Yani bu konuda cahilim biraz :(

Ganne'm sen de dene. Cok kolay acmasi. Hamurun nasil uzadigina sasiracaksin. Aslinda baklava yufkasi actiktan sonra bunlar kolay geliyor :) GErci bakalavayi da artik hazir yufka ile yapiyorum, super bisey :)

Minik Kus said...

Siberella, tesekkur ederim. Ben de az sonra senin bloga dogru yol alacagim :)

Yamanim Aysem, cok kolay cidden bu boregi acmak. Ganne'ye dedigim gibi deneyin, nasil kolay acildigina sasiracaksiniz. Timsahli golde kano yapmak da deli isi ama merak etme ben de o delilerdenim. Bizim de okulun golu var, orda kano yapmistik. Aynen timsahli bir gol, hangi cesaret yaptim bilmiyorum. Paremin ve arkadaslarimin gazina geldim. Bir daha olsa yine yapar miyim, yaparim heralde ya, cok zevkli bisey :) Buraya da beklerim timsah sevmeye, zira evime 10 dakika yurume mesafesinde baska bir gol daha var kampus icinde. Bu golde de timsahlar (meshur alligator'lar) var. Seni oraya gotururum :P

Asli, tesekkurler. Herkesin annesi buna benzer borek yaparmis. Hayret benim annem neden hic bilmezdi ki, bildigi onca zor yemege gore, kolay bir sey aslinda. En iyisi Tr'ye gidince annemle birlikte denemek bir kez daha. Sevgiler...

serinmavi said...

Eline sağlık canım,çarşaf böreğini çok seviyorum ama hiç denemedim.Denemem lazım mutlaka :)

Selam ve sevgiler...

ebrulitatlar said...

Minik Kuş'cum sen artık aşmışsın canım benim, börek açmalar falan, ellerine sağlık, böreğin ve mozaik pastan harika görünüyor, deneyip beğenmene sevindim, sevgiler, selamlar..

ArMeda said...

Merhaba hepsi çok güzel görünüyor ellerine sağlık sevgiler...

Anonymous said...

Hamurla dediğiniz gibi çok uğraşılıyor ama uğraşıldığınada değiyor. Görüntüsü, tadı şahane oluyor. Ellerine emeklerine sağlık. Çok güzel olmuş iki tarifinde ama özellikle börek.

Anonymous said...

Çarşaf böreği yapmak kolay değildir maşallah, harika görünüyor ellerine sağlık canım...
sevgilerle..
www.denizesintisi.com

Minik Kus said...

Serinmavi, bence dene. Eminim sonucundan memnun kalacaksin :)

Ebrucum, tesekkur ederim guzel sozlerin icin.

Armeda, hosgeldin :) Tesekkurler...

Minik Kus said...

Isil, tesekur ederim. Dedigin gibi biraz ugrastiriyor hamur kismi ama sonuc guzel oluyor.

Ebrucum, tesekkur ederim :) Sevgiler...

Anonymous said...

Merhabalar Annemin en meşhur böreğidir çarşaf böreği.İnanmazsın belki ama çocukluğum annemle birlikte çarşaf böreği açmakla daha doğrusu yufkayı çekiştirmekle geçti :)Annem bu böreği yerde sofra bezinde açardı ve nerdeyse o sofra bezinin büyklüğünde açardık sanırım bu yüzden çarşaf böreği deniliyor.ellerine sağlık canım böreğinde mozaik tatlında nefis.sevgiler.

Minik Kus said...

Tesekkurler Pastacikiz. Oleeyyy demek ki cidden carsaf'ta (ya da sofra bezinde) acildigi icin carsaf boregiymis. Cunku ben artik cekistirildigi icin carsaf boregi dendigine inanmaya baslamistim. Pastacikiz, ne guzel daha cocukluktan baslamissin demek ki sen de bu islere. Ben de annemin dibinde biterdim ne zaman pasta borek yapacak olsa. Baklava acmayi da annecimle ogrendim. Ay ne cok ozledim ya....

ayseyaman said...

minik kuşum, imkanım olsa inan şimdi kuşlar gibi uçar gelirim sana..:)
buarada ben tek başıma yufka açamam, eşim bile günlerdir mantı diye sayıklıyor ama yok yufka açmaya cesaretim yok...
öptm sevgilerle

Minik Kus said...

Aysem, aslinda cok kolay ya. Manti hamuru cabuk acilir zaten, oyle kendini toplamaz. Belki bi gun birlikte senin veya benim evde acariz. Sunun surasinda aramizda 1saat 45 dakikalik mesafe var di mi?

Aybike Ceylan said...

Sevgili Minik Kus,
Her ikisi de cok guzel olmus. Eline koluna saglik. Borek de aklim kaldi dogrusu, cok nefis duruyor.
SEvgiler ve iyi hafta sonlari.

Minik Kus said...

Aybike, tesekkur ederim. Sen daha guzellerini yaprsin eminim. Sana da iyi haftasonlari...

balli bildircin said...

bende carsaf boregi yapmak istiyorum, ama icine sogan koyamamkii! bu carsaf boregi beyaz peynirle de olur mu minik kus? birde oklava kullanmadan normal yufka buyuklugune mi getiricez hamuru? gorusuuruz minik kus;)

Minik Kus said...

Selvacim, beyaz peynirle de olur sanirim ama genelde patatesle yapiliyormus. Sen de sogan koymayip yagda salcayi soyle bir cevirip ezilmis patatesleri ekleyebilirsin. Ya da patatesleri ezip, icine azicik salca, yag, baharatlarini ve tuzu ekleyip karistirabilirsin. Boyle de bence cok guzel olur. Hamuru merdane ile servis tabagi buyuklugunde aciyoruz, sonra uzerine yag surup biraz bekletip. elimizle uclarindan cekerek buyutuyoruz. Yagdan dolayi yumusamis hamur elle cekince hemen incelir. Hatta dikkatli olan asiri incelebiliyor bile. Kolay gelsin, ihtiyacin olursa ara :) Sevgiler...

balli bildircin said...

tesekkurler minik kus, birgun cesaret ettigimde denemeyi dusunuyorum, niyeyse herseyi cok kolaymis gibi yaziyorsun bende hevesleniyorum , kolaymis yapabilirim diye:) bakalim artik... sogansiz patates iyi fikir...
hoscakalinn