Friday, May 4, 2007

Zeytinyagli Yaprak Sarmasi


Etcil Dogu insanlarinin evinde (misal bizim ev) genellikle yan yemek olarak hazirlanir su guzelim yaprak sarmalari. Oyle sadece bu yemegi yaparsaniz, evin babasi sorar "eee esas yemek nerde" diye. Ama benim icin en esasli yemeklerden biridir sarma. Mmmm limonlu nefis :) 3 hafta once arkadaslarim bana geleceklerdi, dusundum ne yapsam diye. Aklima gecen geldiklerinde yapmis oldugum ve hepsinin severek yedigi bu sarmalar geldi. Buralarda sarma yapmak bayagi zahmetli gorunur. Anneme kalsa nesi var ki, ama sahsen bana da zahmetli gelmeye basladi artik. Tek basina otur, sar saatlerce. Sonra 5 dakika icinde tukensin. Bundan sonra bir daha ne zaman yaparim belli olmaz :) Gerci arkadaslarim artik sana her geldigimizde sarma beklentisi ile gelecegiz dediler ama bakalim zaman ne gosterecek.

Aslinda tarif vermeyecektim, cunku herkesin annesinden ogrendigi bir zeytinyagli yaprak sarmasi usulu vardir. Amma velakin arkadaslarimdan bazilari tarif isteyip, hatta bloguna koyacaksin di mi, ordan tarifini aliriz diyince, bana da yayinlamaktan baska care kalmadi. Buyrun bakalim:

Malzemeler:

4-5 adet orta buyuklukte kuru sogan (yemeklik dogranmis)
1-2 adet domates (kabuklari soyulup, ince ince dogranmis)
1 yemek kasigi domates salcasi
2 bardak pirinc
1,5 su bardagi sicak su
Zeytinyagi
Kuru nane, tuz, karabiber
Limon suyu
Yeteri kadar asma yapragi

Asma yapragini taze kullanacaksak, yapraklari guzelce dizip, uzerini kapatacak kadar sicak su ekleyip uzerini kapatiyoruz.
Azicik da tuz eklemeyi unutmayin. Renkleri sariya donunce, istedigimiz kivama geldi demektir. Eger konserve kullanacaksaniz, yapraklari onceden cikarip bir sure suda bekletiyoruz ki fazla tuzundan arinsin. Bir yandan sogani bol zeytinyagi ile kavuruyoruz. Daha sonra icine salcayii, domatesleri ve tuzu ekleyip, domatesler olene kadar pisiriyoruz. En son pirinci ve arkasindan sicak suyu ekleyip kisik ateste pismeye birakiyoruz. Yaklasik 5 dakikada suyunu cekiyor. Altini kapattiktan sonra karabiber, bol nane ve 1 limonun suyunu ekleyip karistiriyoruz. Ic malzememiz hazir. Biraz soguduktan sonra sarmaya baslayabilirsiniz. Pisirecegimiz tencerenin dibine 1-2 yaprak seriyoruz ki, eger unutur da yakarsak, bu yapraklar yansin da sarmalarimiz saglam kalsin. Sarma islemi bitince en uste biraz daha limon sikip, aralardan gozukecek ama cok da fazla yuzeye cikmayacak sekilde su ekliyoruz. En uste yine 1-2 yaprak serip, uygun buyuklukte bir tabak ile kapatiyoruz. En son kapagini kapatip ocaga aliyoruz. Kaynadiktan sonra kisik ateste yapraklar yumusayana kadar pisiriyoruz. Zaten suyunu da tam cekmis oluyor. Sonra borcamimiza dizip afiyetle yiyoruz.

24 comments:

acelya said...

Vay,vaya,vay neler gordum gözlerime inanamiyorum.Gordugum en guzel seyler bunlar.Nasilda ince,ince sarmisin onlari oyle.Ellerine kollarina saglik,hele alttaki börek ve tatli olarak mozaik pasta hepsi birbirinden guzel gorunuyorlar.Bayagi yorulmusun sen canim,yine soyluyorum ellerine saglik misafirlerinede afiyet olsun.Bizim oradada ana yemekten sonra gelir hep sarma cok sarilir ve hemen biter.Bayramdada sarardi annemler tatlinin yanina koyardik misafirlere.Allah'a emanetol, canim.

GANNE said...

Minik Kuşum ya sarma da yaptın ya artık daha ötesi yok. Börek açar, sarma yapar. Böyle Kuş'a can kurban. PAre'n çok kısmetliymiş. :)
Ellerine sağlık canımcım. Ben de hep ana yemek olarak görürüm sarmayı. Egeli olarak ailemizin geleneksellerindendir.
Opuyorum...

Calimero Mutfakta said...

oyyyo yyy incecik incecik...ellerine saglik minik kusummm

aslı said...

Minik kuşum ellerine sağlık ne güzel olurdu vallahi şimdi hiçde üşenmemiş incecikte sarmışsın.....afiyetler olsun....

Minik Kus said...

Acelya, tesekkur ederim. Evet biraz yorucu ama herkes begenince yorgunluktan eser kalmiyor pek :)

Ganne'm, tesekkur ederim. Benim icin de ana yemektir hem de esasli ana yemek (bu da ne demekse):) Ben Egeli olmaliymisim ahhhh ahhh o guzelim sebzeleri cok ozledim.

Calimero'm, sagolasin. Gel beraber olsun :)

Asli, tesekkur ederim. Valla simdi olsa da yesem mkodundayim ben de :)

Anonymous said...

Canım Minik kuş, bu güzelim sarmalar için bizim evimizdede aynı söylem vardır. Babam sarmayı görür ve yemek yokmu der.

Ben de bayılırım zeytinyağlı sarmaya. Gerçi etli sarmayıda severim.. Ellerine sağlık. :)

Sımmsıcak sevgilerimle...

Anonymous said...

Ellerine sağlık canım. Gerçekten çok zahmetli bir iş. Üstelik sen kalem gibi sarmışsın. Sarma bencede ana yemek. Yapmayan zahmetini çekmeyene yemesi kolay tabi:)).

yemek said...

Bayılırım demiyorum, çünkü her türk bayılır sarmaya. Ben ölürümmü desem? :)))
Şaka tabiki gırtlak uğruna ölmemde, yemeyide çok severim.
Ellerine sağlık canım.

Papatya said...

Katılıyorum sana Mınık kus!
Bence de baslı basına bır "esas yemek"tir sarma :) Dogrusu esim de et yemedigi icin *cok sık yapmasam da- bizim evde sarma oldugunda hickimse baska ne yemek var diye aranmaz. 3 yasindaki minik kizim da ozellikle ananesinin sarmalarini elleriyle tutup yer :)
Eline saglik...

serinmavi said...

Etcil doğu insanı tanımlamana bayıldım :) çevremdeki bir çok insanı anlatıyor sanki :)
mesela annem ''2-3 gün et yemesem gözlerim görmez'' der :)
Keza erkek kardeşime doktor diyet verdiğinde ''hep otla mı besleneceğim,et yokmu?'' demişti :)bu örnekler uzar gider...
Ellerine sağlık,çok sevdiğim bir lezzet bu....

selamlar....

Minik Kus said...

Zerrin, tesekkurler. Her evde ayni desene :)

Isil, aynen katiliyorum sana, tesekkurler...

Lavantin, kim sevmez ki :) Hele de benim gibi et yemeyenler icin bulunmaz bi yemek bu. Tesekkurler...

Minik Kus said...

Papatya, tesekkurler. Et yemeyen bir esim mi var dedin? Bu nadir olan bir sey sanirim, genelde erkekler eti fazlasiyla sever. Sen de sebze seviyorsan super demektir :)

Serinmavi, bizim oralar hep boyle. Annem saolsun bana hep ayri bi kapta etsiz yemek pisirmistir. Yoksa halim perisan olurdu di mi? Tesekkurler...

ebrulitatlar said...

Minik Kuş'cum nasılda özenip ince ince sarmışsın dolmaları, sarması zahmetli ama yemesi çok güzel, nefis olmuş, ellerine sağlık, sevgiler..

Sinem Keleş said...

Minik Kuş yaprak sarması ile bizleri solladın desem yanlış olmaz sanırım:) Ben daha hiç kendi başıma yaprak sarması yapmadım, umarım yapmak zorunda da kalmam:( Şaka bir yana birkaç kişi beraber sarınca zevkli oluyor da, tek başına oturup saatlerce sar sar bitmez yahu:) Ellerine sağlık canım...

Aybike Ceylan said...

Sevgili Minik Kus,
Ben bir oturusta bir tencereyi yerim herhalde, o kadar cok zeviyorum bu sarmayi. Ellerine saglik. Sevgiler.

Minik Kus said...

Ebrucum, tesekkur ederim :)

Sinem, kesinlikle haklisin tek basina cok ugrastirici. Ama eminim sen daha guzellerini yaparsin :)

Aybike, tesekkur ederim. Kim bilir belki bir gun karsilasiriz, o zaman birlikte sarar yeriz :)

Anonymous said...

merhaba
sevgili minik kuş
ben derim kji
sarmalar parlak parlak harika
bunlar yenmez yanında yatılır
ellrine sağlık canım
sevgiler

Hesna said...

Nefis bunlar nefis insan yemeye kıyamaz. Ellerine sağlık.

Hesna

Unknown said...

yaprak sarma hemde zeytinyağlı ellerinize sağlık ben çok severim sarmanın her türlüsünü ama çok nadir yapabiliyorum sarma kısmı gözümde büyüdükçe büyüyor...:)

Anonymous said...

üff,bu ingilizce beni fena bozuyor, 40 saatte bi yorum yerini bulamadım hehe :P
Ellerine sağlık kuşum,harika olmuşş.Ahhh ananem gelip bitede yapsada yesek:)))

Krokanın tarifi seni bekliyor bu arada:))
www.bayanlulu.blogcu.com

Anonymous said...

ne güzel ip ince kalem gibi sarılmış ellerine sağlık...
selamlar...
www.denizesintisi.com

Minik Kus said...

Esra, tesekkurler :) Bence de senin kedilerin yaninda bi yatilir sicak sicak ohhh :)

Hesna, tesekkur ederim. Bir guzel kiyip yedi misafirlerim :)

Zerrin, kesinlikle haklisin gozunu korkutmakla. Ben de her seferinde ne kadar ugrastigimi unutup yapiyorum ve her seferinde de bir daha yapmiycam diyorum :)

Minik Kus said...

Lulu, tesekkur ederim. Hemen gidip bloguna, tarifi kaydettim. Tesekkurler...

Ebrucum, tesekkurler :) Sevgiler...

Anonymous said...

Selam,
Tarifinizi dun denedim. Sonuc cok guzel oldu. Ayni annemin yaptigi gibi olmus dedi :) sayenizde emeklerimin begenilmesine cok memnun oldum. Ben farkli olarak 1 yerine 3 domates ekledim ve 3 tane limon suyu koydum. Tarifiniz icin cok tesekkurler. Sonunda yaprak sarmasi tarifimi buldum. Sevgiler